dimecres, 19 de desembre del 2007

Què? sense fronteres

Ara que ve Nadal és un bon moment per parlar d’ONG.

Jo no en tinc res en contra de les ONG, fet i fet pertanyo a tres o quatre i m’hi deixo uns quants calers. En aquest aspecte només tinc una queixa: en quant surt aquest tema en una conversa, qualsevol persona present que no hi pertany a cap, es creu en la obligació de justificar-se i explicar detalladament les raons per les quals no hi dona diners, i llavors passen dues coses: La primera, que a mi no m’importen un pitu les raons per les quals les persones no pertanyen a cap ONG, no soc sociòleg, jo, ni tampoc psicòleg ni capellà, ells sabran per què fan les coses; i la segona és que molt sovint aquestes raons acaben amb un atac a les ONG i als que sí que hi posem diners, els arguments varien des de l’estupidesa al colonialisme, però al final de l’explicació, sempre me les carrego jo.

Ara per Nadal les que més surten són les que es diuen ONG de “desenvolupament”, penso que la seva filosofia és senzilla: ... com ho diria sintèticament... ajuden a la gent a superar la seva pobresa econòmica. Si és deguda a una manca de desenvolupament poden ajudar-los a desenvolupar l’agricultura, l’artesania, els negocis...els donen formes de guanyar-se la vida. Si la situació és extrema o hi ha hagut alguna catàstrofe, directament aporten articles de primera necessitat: menjar. aigua, abric...

Però estem parlant de coses materials: bens i serveis, o coneixements, per això alguns col·lectius professionals formen ONG’s, tenim els metges (sense fronteres), veterinaris (sense fronteres), arquitectes ... fins i tot existeix arxivers sense fronteres. Sempre intentant portar a la gent aquelles coses o coneixements que li manquen.

... i ara bé lo bo ...

Què se suposa que li manca a la gent per què existeixi una ONG que es diu ... “Pallassos sense fronteres” ? Quin bé material al qual no poden accedir degut a la seva pobresa els aporta aquesta organització? Rialles? Alegria? Sentit de l’humor? Però d’això ja en deuen de tenir, no? No te res a veure amb la pobresa, el sentit de l’humor. Vol dir que els pobres no saben fer riure? No és veritat, , increïblement i feliç, la capacitat per riure i per fer riure, per inventar coses divertides, no està lligada al benestar material.

No ho dic jo, és evident, qualsevol que hagi vist nens pobres sap que també riuen, juguen i s’ho passen bé. Els nostres pares, que van ser nens en temps de guerra, reien i jugaven tot i la por i la gana que passaven. Els mateixos pallassos sovint segueixen fent riure als nens malgrat passar-les molt magres.

Direu que soc una persona sense cor que no entenc la importància de “aportar un somriure als pobrets nens”. Però, de veritat algú es creu que els nens de ... Darfur, o Palestina, es passen tota la seva vida tristos i moixos i només riuen quan ve el Tortell Poltrona de torn a fer-los gràcies? No és més lògic pensar que els nens s’ho passen de por amb el tortell poltrona, clar, però, un cop ha marxat, s’ho passen igual de bé jugant entre ells o rient les gràcies dels adults del poble que els fan de pallassos?

Per què els arquitectes, metges o arxivers els fabriquem aquí a la civilització, però de pallassos, per sort o per desgràcia, de pallassos n’hi ha a tot arreu.

3 comentaris:

Anònim ha dit...

proba

Anònim ha dit...

“L’egoisme, ben entès, comença per un mateix”.



Una vegada, en una reunió, vaig sentir aquesta frase. El que aparentment resultava redundant, ha esdevingut una sentència amb una gran càrrega de profunditat.



Tendim a generalitzar allò que pensem o que creiem correcte. Jo, particularment, em sento bé o satisfet quan cedeixo el meu seient a algú, quan intento explicar amb el meu pobre anglès on és la Plaça Catalunya a un turista (el mateix que m’ignora a Londres quan pregunto per Picadilly Circus), quan dono el meu número de la VISA a la Marató de TV3 o quan em passo una tarda sencera jugant amb la meva filla.



Encara que no estigui bé dir-ho, no sé si em pot més la sensació reconfortant que em queda d’haver fet una cosa bé (la qual cosa satisfà el meu egoisme) o la vocació d’ajut als demés. Espero que totes dues coses siguin el mateix.



Crec que hi ha gent que intenta satisfer la seva necessitat egoista d’ajudar els demés amb l’única cosa que sap fer, el pallasso. De pallassos no n’hi ha només als camps de refugiats, sinó també arbitrant un partit de futbol o ocupant un escó.



En definitiva, tant útil o inútil és la tasca que fan els pallassos sense fronteres com la d’aquells que escrivim comentaris en blogs que ni tan sols seran ignorats.

Orland ha dit...

Sobre la última frase, jo diria que els que escribim blogs no ajudem a ningú però tampoc pretenem fer-ho.
I si a algú li agrada fer el pallassso, endavant, que ho faci, però que no es compari amb la gent que porta menjar, medicines o excava pous, per què no és el mateix. La difèrència és la utilitat de la cosa en un context concret, i és molt important, més que el sentiment que tingui cada u quan la fa.
Per últim, no crec que sentir plaer per ajudar als demàs sigui egoisme, jo diria que és la definició d'altruisme. Un altre cosa és que hi hagi gent que ho posi tot al mateix sac per que no es noti que ells sí que ho son d'egoistes. Ens trobem aquests raonaments en una pila de paraules, per ejemple nacionalisme, em semble que hi ha gent amb poder que no li interessa que ens aclarim.