dissabte, 3 de maig del 2008

EL MEU ESCRIPTOR FAVORIT


El primer llibre de Boris Vian que vaig llegir era La Hierba Roja, el número 19 de la excel·lent col·lecció BRUGUERA CLUB.

Hi havia un gos que parlava i volia un “wapiti” per sobre de qualsevol altra cosa del mon. Un cop tenia el seu “wapiti”, feliç i satisfet, es deixava morir plàcidament.
En un moment de la història li ensenyaven al protagonista una foto de Deu, i descobria, sense sorprendres gaire, que havien anat junts al col·legi.
Aquestes dues històries em van impressionar tan que sempre les recordo. També recordo una frase:
“La noche se acercaba. Los vio y se detuvo antes de llegar a ellos, para no molestarlos.”

Tota la novel·la em va agradar prou per parlar-li d’ella al meu amic Alex Santos. L’Alex era el meu millor amic llavors, llegia molt i sabia de llibres molt més que jo i em vaig apuntar un tanto amb el Boris Vian. Ell recordava el títol d’una altra novel·la de BV: La Espuma de los días”, però no sabia el que era. Al cap d’uns dies em va dir: “-No sé como había podido vivir hasta ahora sin conocer a Boris Vian”.

La espuma de los días és una trista història d’amor. Boris Vian crea un mon semblant al que ell vivia, amb alguns personatges existents, que es distorsiona reflectint l’estat d’ànim de la història, i acaba transmeten una immensa tristesa. Ell mateix ho explica així a la fantàstica presentació del llibre:

En la vida, lo esencial es hacer juicios a priori sobre todas las cosas. Es evidente, en efecto que las masas se equivocan, y los individuos siempre tienen razón. Pero hay que guardarse de deducir de ello reglas de conducta: estas no tienen por qué necesitar ser formuladas para que uno las siga. Existen solo dos cosas: son el amor, en todas sus manifestaciones, con chicas guapas, y la música de Nueva Orleans o la de Duke Ellington. El resto debería desaparecer, porque el resto es feo, y las pocas páginas de demostración que siguen extraen toda su fuerza del hecho de que la historia es completamente verdadera, porque me la he inventado de cabo a rabo. Su realización material propiamente dicha consiste, esencialmente, en una proyección de la realidad, dentro de una atmósfera oblicua y recalentada sobre un plano de referencia irregularmente ondulado y sometido a distorsiones. Como se puede ver, es un procedimiento honesto, si es que los hay.
Nueva Orleans, 10 marzo de 1946

A més d’aquestes dues novel·les també recordo El otoño en Pekin y El arrancacorazones , dos històries molt més crues però del mateix estil, i uns quants relats a partir de dos dels quals va fer dues cançons el grup “La Unión”, que també sonava bastant als anys 80, La niebla y Lobo-hombre en París.

A l’altre extrem de la seva obra respecte al sentiment de La Espuma de los días estan les novel·les negres que escrivia amb el pseudònim de Vernon Sullivan. Són sexe i violència explícits portats a l’extrem, jo les trobo molt divertides. He llegit Que se mueran los feos, Con las mujeres no hay manera y Escupiré sobre vuestras tumbas.

Aquest home no era només novel·lista i també poeta. Només diré que va actuar a Les liaisons dangereuses una de les pel·lícules sobre el personatge del Vescompte de Valmon creat per Choderlos de Laclos (en castellà: Las Amistades Peligrosas, us sona?) dirigida per Roger Vadim, l’any 1959, amb Jeanne Moreau. I també és l’autor de la cançó que en català es va dir Fes-me mal, Johnny cantada per Guillermina Mota amb veu de Joan Manuel Serrat. Hi ha molt més, investigueu i veureu. Es poden dir moltes coses del seu caràcter: pacifista en temps de guerra, patafísic, surrealista, anti(?)-existencialista, irreverent, corrosiu ... genial. Us recomano que llegiu qualsevol de les seves històries i ... no sabreu com havíeu pogut viure fins ara sense haver-lo conegut.

Expliquen dues anècdotes sobre la seva mort ( jo sempre explico anècdotes, oi senyor Albert Cama?). Diuen que va morir justament després de veure l’adaptació al cine de J'irai cracher sur vos tombes, que va resultar ser una pel·lícula força dolenta, no prou per provocar la mort però es que ell ja estava molt delicat. També diuen que en el moment d’enterrar-lo hi havia una vaga al cementiri i el van haver d’enterrar els seus amics amb les seves mans, sempre va bé tenir amics, fins l’últim moment.


1 comentari:

Unknown ha dit...

No sé si serà una d'aquestes, la famosa frase d'Emiliano Zapata, que guarda relació amb el ja ex-entrenador del Barça:

EL QUE QUIERA SER AGUILA QUE VUELE, EL QUE QUIERA SER GUSANO QUE SE ARRASTRE PERO QUE NO GRITE CUANDO LO PISEN.

ES MEJOR MORIR DE PIE, QUE VIVIR DE RODILLAS.

LA TIERRA ES DE QUIEN LA TRABAJA.

Si valgo algo, es por la confianza que en mí han depositado los hombres.

Quiero morir siendo esclavo de los principios, no de los hombres.

Si no és cap d'aquestes, només em queda preguntar-li a la Pili.